Entrevista a Elizabeth Blackburn: “Els telòmers, seqüències d’ADN que protegeixen a la resta, són més eficients en funció del nostre estil de vida”

La curiositat ha alimentat a Elizabeth Blackburn (Hobart, Austràlia, 1948) des de molt petita, quan solia cantar a les meduses en el seu Tasmània natal. Tot i que pot sonar excèntric, va ser aquesta mateixa curiositat la que la va portar a guanyar el premi Nobel de Medicina el 2009 per les seves investigacions sobre telòmers, seqüències d’ADN no codificant que protegeixen a la resta de l’ADN. “Són com la rematada del cordó d’una sabata, que el protegeix de esfilagarsar”, explica Blackburn. “Quan es desgasten del tot, és hora de morir-se”, sentencia.L’abrasió dels telòmers causa problemes cardiovasculars, Alzheimer i diabetis.

Fins no fa gaire es pensava que aquest escurçament era irreversible, però Blackburn va descobrir la telomerasa, una damunt que pot alentir, frenar el desgast i fins a fer créixer els telòmers.Allò que normalment millora la nostra salut també els allarga: reduir l’estrès, fer exercici, dieta mediterrània i suficient descans. Ara tenim proves a nivell cel·lular de la connexió entre ment i cos i de la influència de l’estil de vida a la possibilitat de caure malalt. La manera com fem servir l’estrès, per exemple, té grans repercussions en la longitud dels nostres telòmers i en els nostres anys saludables.

“L’entorn on un viu també influeix”, va explicar Elizabeth Blackburn en la seva xerrada de TED abans de parlar amb Quo. “La manca de confiança en els veïns, l’abús i abandonament emocional, la violència, l’assetjament i el racisme impacten a llarg termini sobre aquestes seqüències d’ADN”.

Blackburn, en col·laboració amb la psicòloga Elissa Epel, acaba de publicar el llibre La solució dels telòmers: Aprèn a viure sa i feliç (Ed. Aguilar), on recopila gran quantitat dels estudis realitzats sobre el tema.

Resultat d'imatges de Elizabeth Blackburn

És sorprenent que els telòmers creixin.

Generalment s’escurcen amb l’edat, però hi ha moltes variables. Si no, el meu treball seria completament avorrit. La genètica influeix, sens dubte, però estadísticament sol tenir menys efecte que els esdeveniments al llarg de la vida.

Quant cal dormir per mantenir els telòmers?

Segons un estudi, menys de cinc hores de son incideixen en un escurçament important d’aquestes estructures. Per sobre de set està bé. De tota manera, cal precisar que aquest treball es va dur a terme amb persones d’alt poder adquisitiu. També hi ha la variable de l’edat; com més gran és una persona més es percep l’efecte.

A part de l’estil de vida, hi ha alguna cosa que ajudi als nostres telòmers a créixer?

Sabem també que els omega 3 ajuden. No hem trobat res més en l’àmbit de les vitamines o els suplements que influeixi de manera decisiva.

És dolent incrementar els nostres telòmers a força d’enginyeria genètica?

Hi ha certs tipus de càncer horribles -melanoma, de cervell, de pulmó, fins i tot en no fumadors- que es disparen amb aquesta intervenció genètica.

Serveix d’alguna cosa mesurar els nostres propis telòmers?

Hi ha a qui li motiva i qui ho fa per curiositat. No crec que valgui de molt, ja que és una mesura molt estadística, no una bola de vidre. Si pateix una patologia mèdica seriosa, ho va a saber molt abans per motius clínics que pels telòmers. És natural que fluctuïn. Són els estudis de més de cinc anys i de grans grups els que ens ensenyen alguna cosa. Calen grans bases de dades per establir un punt de referència de predicció de mortalitat.

 Quin efecte s’ha detectat en les víctimes d’abusos?

Hi va haver un estudi molt profund a Filadèlfia amb nens i dones que havien estat exposats durant anys a situacions abusives. Els investigadors van descobrir que l’escurçament dels telòmers va continuar més d’un any després d’haver superat aquestes situacions. Es pot dir que aquestes vivències abusives, a més del trauma psicològic que suposen, costen molts diners a llarg termini, perquè les víctimes entren en el seu “època de malaltia” abans del normal.

Quin és el seu estudi favorit, el que més crida la seva atenció?

Un sobre el pessimisme, aparentment una cosa tan light. Però es tracta d’un sentiment que segueix la mateixa regla que en el cas anterior: com més gran és la recança, més curts són els telòmers. Tant se val si es tracta de dones que tenen cura de la seva parella que pateix de demència, d’ancians solitaris … És igual. Un pot tenir les seves pròpies opinions sobre el pessimisme, però els telòmers no menteixen.

Ha canviat el seu estil de vida gràcies a les investigacions que ha dut a terme?

Sí, sí, encara que no sóc una fanàtica. Tinc la sort de poder anar caminant a la feina. Tot just començar el dia faig mitja hora d’exercici. També és bo per al cervell, ja que tens temps per pensar. En arribar a l’oficina, li explico al meu ajudant totes les idees que se m’han ocorregut pel camí. He après a meditar. Al principi no estava segura del que era. Vaig pensar que si anava a realitzar estudis sobre això el millor era aprendre. I vaig quedar tan impressionada que ara faig micromeditación. També penso en la meva alimentació. En realitat, són molts canvis, perquè quan estàs contínuament veient taules i dades no pots evitar-ho. Sabia que tot això era bo per a la meva salut, però no sempre ho feia. Ara no puc evitar-ho.

Sembla un cercle viciós. Ara que sap que els seus telòmers estan en millor forma, és fàcil suposar que és més optimista i que aquestes estructures es conserven millor

Bé, això no és un cercle viciós, sinó virtuós.

De quina manera gestiona les situacions d’estrès?

Per fortuna, tinc una constitució molt resistent. Però quan m’estresso intento recordar els mateixos mecanismes per tirar endavant que els meus col·legues psicòlegs ensenyen als pares de nens amb autisme. Pateixo com tothom, és clar, però sòl sortir ràpidament del forat. La micromeditación en aquests casos és fenomenal perquè calma el cervell immediatament.

Amb quanta freqüència medita vostè?

Quan me’n recordo! En realitat, quan estic molt avorrida. El meu moment favorit és mentre espero davant del microones. Un pot ser víctima de la impaciència i posar-se a colpejar amb els dits la taula o, per contra, fer una micromeditación. Recordo que fa anys, quan els ordinadors trigaven molt en arrencar, en lloc d’estar patint i dient aaargh !, mirava la pantalla blava i aprofitava per meditar.

Els estudis sobre els seus beneficis són sorprenents.

Hi ha una feina realment interessant que sosté que dotze minuts de meditació diària en gent amb estrès crònic ajuden a mantenir els telòmers.

És vostè optimista?

Sí, ho sóc, tot i tota l’evidència. Penso que és un tret del meu caràcter

És genètic?

No ho sé amb seguretat, però sí que podem dir que són aspectes de la pròpia personalitat. Penso que si un està enfocat a l’acció és més probable que sigui optimista. Però, compte, tanta visió positiva pot ser que no sigui bona i ens impedeixi adonar-nos de situacions perilloses. Una part de mi és entusiasta i una altra, la científica, és molt molt crítica. Per aixecar-me del llit cada dia dono pas a la primera.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

w

Conectando a %s