El clima de l’aula afecta a les situacions de bullying

A les classes en què es fomenta la competència entre alumnes es crea un clima favorable a la intimidació que s’instal·la insidiosament, segons un estudi desenvolupat a la Universitat McGill i publicat a la revista Journal of Adolescence, segons s’informa en un comunicat.

L’estudi va realitzar enquestes a 700 alumnes de primer i segon curs de secundària de la regió de Mont-real (Canadà) i es va basar així mateix en resultats de treballs anteriors sobre la intimidació a les aules.

Amb aquestes dades, la investigació va descobrir els factors que condueixen a la intimidació a les aules. Anteriors estudis havien assenyalat que el primer cicle de l’ensenyament secundari és un període en el qual els alumnes es comparen entre si de forma diferent a com ho fan a l’escola primària, el que afavoreix la intimidació i la victimització d’alguns alumnes.

Aquesta investigació ha descobert que hi ha més casos d’intimidació i de victimització a les classes en què es fomenta la competència o en què els professors divulguen les notes en veu alta, amb la finalitat que els alumnes puguin comparar-se amb els altres. No obstant això, hi ha menys assetjament a les classes en què es treballa en equip o en col·laboració, destaca aquesta investigació.

La qualitat de les relacions que els alumnes mantenen a classe amb els seus professors és un altre dels factors importants que influeixen en la incidència de la intimidació i la victimització entre l’alumnat, especialment entre els adolescents masculins.

Com més se senten escoltats els alumnes i més interessos desperten les seves inquietuds en els professors, menys es consideren víctimes o l’objectiu d’intimidació a la classe, destaca aquesta investigació.

Com que no hi ha moltes dades sobre el vincle entre el gènere dels alumnes i la intimidació, d’una banda, i les particularitats de cada classe, especialment la competència i comparacions socials, d’altra banda, són necessaris nous estudis perquè aquests resultats es puguin considerar definitius, assenyalen els investigadors.

No obstant això, aquests resultats poden ajudar a la creació de programes de formació del professorat basats en mètodes aplicables a l’escala d’un centre escolar que afavoreixin la creació de relacions sòlides entre els professors i els alumnes, particularment els nois, amb la finalitat de prevenir la intimidació i la victimització.

Aquesta investigació es va originar perquè l’autora principal, Maria Di Stasio, professora suplent en diverses escoles secundàries de Mont-real, va observar nombrosos casos d’intimidació i victimització entre els alumnes.

També es va adonar que la freqüència d’aquests episodis variava substancialment d’una classe a una altra, fins i tot dins el mateix centre escolar. Per exemple, mentre la intimidació era molt freqüent en una classe, senzillament no es donava en una altra.

Desitjant comprendre aquesta estranya situació, va posar en marxa la seva investigació com a base del seu treball de doctorat en el departament de Psicopedagogia i Psicologia de la Universitat McGill.

Aquesta investigació ajuda a comprendre millor l’assetjament escolar (en anglès bullying), consistent en qualsevol forma de maltractament psicològic, verbal o físic produït entre escolars de forma reiterada al llarg d’un temps determinat tant a l’aula, com a través de les xarxes socials, amb el nom específic de ciberassetjament.

Estadísticament, el tipus de violència dominant és l’emocional i es dóna majoritàriament a l’aula i pati dels centres escolars. Els protagonistes dels casos d’assetjament escolar solen ser nens i nenes en procés d’entrada en l’adolescència, sent lleugerament major el percentatge de nenes al perfil de víctimes.

El que ve a aportar aquesta investigació és que, en part, aquest fenomen social pot estar relacionat amb el foment de la competència en les aules, així com amb el tipus de relacions que el professorat manté amb els seus alumnes.

Font: https://www.tendencias21.net/La-competencia-en-las-clases-fomenta-el-acoso-escolar_a43996.html

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

w

Conectando a %s