Entrevista Francisco Mora: “El cervell només aprèn si hi ha Emoció

Per a Francisco Mora, la clau no està en fomentar les emocions a l’aula, sinó en ensenyar amb emoció. Per això, un “professor excel·lent és capaç de convertir qualsevol concepte, fins i tot d’aparença ‘sosa’, en alguna cosa sempre interessant”.

Al llarg de la seva trajectòria professional, Francisco Mora ha alternat la seva tasca com a docent -és, a més de doctor en Medicina i Neurociència, catedràtic de Fisiologia a la Universitat Complutense de Madrid i professor adscrit de Fisiologia Molecular i Biofísica a la Universitat d’Iowa, als Estats Units- amb la d’investigador (a Espanya i Estats Units) i la de divulgador. Tant en les seves conferències, com en els seus articles i llibres, se centra sobretot en el funcionament del cervell, en com aprenem i la influència que tenen les emocions en aquest procés. L’objectiu: apropar els avenços de la neurociència al públic.

Francisco Mora:

Com aprèn el cervell?

Aprendre és un procés que ja ve programat genètica-ment al cervell de tots els organismes. És la base de la supervivència de l’individu i de l’espècie, com ho pot ser menjar, beure o la pròpia sexualitat. Aprendre i memòria-arrissar en la seva essència significa fer associacions d’esdeveniments que produeixen canvis en les neurones i els seus contactes amb altres neurones en xarxes que s’estenen al llarg de mu-tes àrees del cervell. I, en la seva essència, tots els cervells fan servir els mateixos mecanismes neurals d’aprenentatge.

I, en el cas concret d’un nen, ¿com aprèn?

Un nen comença a aprendre des del mateix moment del naixement, si no abans. Aprèn en els primers anys a través d’aquests mecanismes bàsics que són la imitació, l’atenció compartida i l’empatia, com explico i poso exemples en un dels meus últims llibres ‘neuroeducación: només es pot aprendre allò que s’estima “.

Quin paper juguen els pares i els docents en l’aprenentatge d’un nen?

Un paper transcendent, sobretot en l’aprenentatge de valors i normes. Els pares, amb el seu llenguatge, la seva conducta i, amb ella, el respecte a certs valors i normes, modelen, canvien l’estructura física i química del cervell del nen d’una manera gairebé definitiva i, per tant, la seva futura conducta. El mestre, definitivament, col·labora en aquest procés de manera essencial.

Font: https://www.educaciontrespuntocero.com/entrevistas/francisco-mora-el-cerebro-solo-aprende-si-hay-emocion/33224.html

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s